NAIK Mezőgazdasági Gépesítési Intézet

Műszereink

Fékkocsi a terepen mozgó járművek vontatási vizsgálatára


A szlip változása a vonóerő függvényében.
A különböző vizsgáló állomások és kutatóintézetek által használt fékező járművek általában csak épített úton (aszfalt, vagy beton) alkalmasak a terepen mozgó járművek, így különösen a mezőgazdasági traktorok vontatási vizsgálatára. Ugyanakkor ezeknek a járműveknek a használati értéke csak a terepen (szántóföldön) végzett vizsgálatokkal határozható meg. Ez az igény vezette az FVM Mezőgazdasági Gépesítési Intézetet (MGI) arra, hogy kifejlesszen egy új fékező járművet. A fejlesztés célja egy olyan fékkocsi kialakítása, amelynek segítségével a terepen (szántóföldön) meghatározható a mezőgazdasági traktorok és más járművek vontatási jellemzői. Ezen kívül a célkitűzések között szerepelt, hogy a berendezésnek alkalmasnak kell lenni a különböző járószerkezetek összehasonlító vizsgálatára, a járművek mobilitás vizsgálatára, stb. is. Az új fékező jármű fejlesztését az Európai Unió és a Magyar Köztársaság Kormányának társfinanszírozásával, a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében valósítottuk meg.
Alapjárműként a hadseregben használt MAZ-537 típusú vontató járművet választottuk. A jármű nyolckerék meghajtású, a kerekek független felfüggesztésűek, így kiváló terepjáró- és kapaszkodó képességgel rendelkezik. Ahhoz, hogy a kitűzött célnak megfeleljen, a járművön a következő átalakításokat végeztük el:

- az eredeti szovjet gyártmányú motort egy IVECO V8 Cursor, 400 kW teljesítményű motorra cseréltük,
- az eredeti erőátviteli rendszert hidrosztatikus hajtásra cseréltük, azaz a sebességváltóművet kiszereltük és helyére egy olyan hidrosztatikus, fokozatmentes erőátviteli rendszert építettünk, amely alkalmas a járműnek a kitűzött célnak megfelelő szabályozott hajtására,
- egy olyan vonószerkezetet építettünk a jármű elejére, amely megfelelő kapcsolatot biztosít a fékkocsi és a vizsgált jármű között (állítható bekötési pont magasság, stb.) és egyben lehetővé teszi, hogy tolóerőt fejtsünk ki a vizsgált járműre (menetellenállás mérés, illetve negatív szlipről indítható a méréssorozat),
- a szabályozást és felügyeletet végző PLC és a főbb paramétereket megjelenítő kijelző beépítése.

A fékkocsi jellemzői:

- A fékkocsi kétféle üzemmóddal rendelkezik: normál hajtású üzemmód a jármű vonulásához, valamint a fékezési üzemmód.
- Haladási sebesség tartomány: 0 – 35 km/h (ez egyben a fékezési sebesség tartomány).
- A haladási sebesség fokozatmentesen állítható, fékezés üzemmódban a fékezés módjától függően szabályozott.
- Tervezett maximális vonóerő szántóföldön: 150 kN (az eddigi tesztek során mért maximális vonóerő, agyagos vályogtalajú gabonatarlón: 180 kN)
- Tervezett maximális vontatási teljesítmény szántóföldön: 250 kW (az eddigi tesztek során mért maximális vontatási teljesítmény, agyagos vályogtalajú gabonatarlón: 316 kW).
- Fékezés üzemmódban a szabályozó algoritmus kétféle szabályozást tesz lehetővé (a kezelő által szabadon választható):
a jármű sebességét a beállított haladási sebesség, vagy a beállított vonóerő érték határozza meg (sebességre, illetve vonóerőre szabályozás).


Mérő és adatgyűjtő rendszer

A vizsgált jármű (traktor) vontatási jellemzőinek mérésére szolgáló mérő-adatgyűjtő rendszer 3 részből áll:
• Jelátalakítók
• SPIDER8 típusú adatgyűjtő
• Adattárolást, vezérlést és megjelenítést végző számítógép (laptop)

A jelátalakítók és az adatgyűjtő a mérendő járművön kerülnek elhelyezésre, így biztosított a rövid kábelezés a jeladókhoz. Jelenleg 2 db. SPIDER8 segítségével 16 csatorna áll rendelkezésre, de ez szükség esetén bővíthető. A mérés vezérlése és az adatok realtime megjelenítése (akár grafikusan is) a fékező járműből történik.
A mért adatok tárolásra kerülnek, a részletes kiértékelés utólagos feldolgozással történik.

Az elvégezhető vizsgálatok:

A fékkocsi segítségével a megszokott vontatási vizsgálatok mellett olyan speciális vizsgálatok is elvégezhetők, amelyek elősegítik a gyártmányfejlesztést (elsősorban traktor). Ilyenek lehetnek példaként a következők:

- Vontatási vizsgálat szántóföldön.
- A traktor viselkedésének, vontatási és teljesítmény jellemzőinek folyamatos vizsgálata egy adott haladási sebesség mellett (a fékkocsi biztosítja az állandó haladási sebességet – sebességre szabályozás –, az input értékek a vizsgált traktoron változóak)
- A traktor viselkedésének, vontatási és teljesítmény jellemzőinek folyamatos vizsgálata egy adott vonóerő mellett (a fékkocsi biztosítja az állandó vonóerőt – vonóerőre szabályozás –, az input értékek a vizsgált traktoron változóak) – a vonóerő érték megfelelő megválasztásával egy adott vontatott munkagép vonóerő igénye (a vonóerő-igény átlaga) szimulálható.
A műszer felelőse:

Fokozatmentes hajtóművel szerelt traktor vonóerő-haladási ....

A Challenger CAT 865 traktor vontatási vizsgálata.
Honlapkészítés: Gigahertz Hungary Kft.